warrior_at_rest

warrior2

Toen ik de zaal binnenliep, keek hij nog niet eens op. Totaal moegestreden. Hij trekt zich niets aan van die suïcidale Galaat een eindje verderop. Toch trof dit beeld me recht in het hart. Je voelt de gloed van de gestaakte strijd, blauwe plekken, stramme spieren. Een eeuwenoude zucht, nauwelijks hoorbaar. Hij zit hier dan ook al een hele tijd, in het Palazzo Altemps (Via Sant’Apollinare 46). Ontdek er onder andere de Ludovisi- en Mattei-collectie. 10 euro, gecombineerd ticket voor de 4 gebouwen van het Museo Nazionale Romano (Palazzo Altemps, Thermen van Diocletianus, Palazzo Massimo, Crypta Balbi).

Ik had alleen maar mijn telefoon bij me, dus deze foto’s maakte ik niet zelf. Ik vond ze in de photostream van prof. Mortel. Een goudmijn! Tien jaar eerder maakte Steven Bartlett er ook al een mooie foto van.

